Wyzwanie
Elektrownia to potężna organizacja zatrudniająca ponad cztery tysiące pracowników, w ponad 120 wydzielonych jednostkach organizacyjnych. Wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego Vemco była budowa rozwiązania, które w elastyczny sposób umożliwi obsługę pracowników elektrowni i od kilkudziesięciu do kilkuset firm zewnętrznych, które regularnie funkcjonują na terenie przedsiębiorstwa.
Rozwiązanie
Elektrownia Bełchatów jest organizacją zorientowaną na cele, dlatego to właśnie zdefiniowanie celów było punktem wyjścia dla projektu wdrożenia systemu. Określenie celów, których osiągnięcie nawet w perspektywie długofalowej, można poddać wymiernej ocenie, pozwoliło na ustalenie priorytetów i elastyczne zarządzanie projektem. Głównymi celami wdrożenia systemu kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy było: podniesienie poziomu bezpieczeństwa na terenie elektrowni, podniesienie efektywności procesu obsługi ruchu pojazdów, obniżenie nakładów i kosztów pracy związanej z obsługą gości i pojazdów, obniżenie kosztów operacyjnych obsługi personalnej przedsiębiorstwa, optymalizacja kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej.
Współpracę z Elektrownią Bełchatów (wówczas BOT Elektrownią Bełchatów) rozpoczęliśmy w 1998r od budowy projektu systemu, określającego obszar implementacji rozwiązania w istniejącym środowisku przedsiębiorstwa. Na potrzeby realizacji zadania zaangażowano m.in. kadrę kierowniczą, komórkę HR i pracowników Ochrony. Doświadczenie docelowych użytkowników systemu stanowiło punkt wyjścia do określenia procesów operacyjnych i konfiguracji systemu, umożliwiającej ich realizację. Pracownicy zaangażowali się również w pozostałe fazy projektu – konfigurację systemu, testy funkcjonalne oraz tworzenie instrukcji i procedur wewnętrznych. Start produkcyjny systemu ACCARD+ nastąpił latem 1999r.
Rozwój systemu
Od momentu uruchomienia system jest systematycznie rozbudowywany o kolejne punkty systemu i aktualizowany w warstwie aplikacyjnej. W zakresie funkcjonalnym kolejnymi etapami rozwoju systemu było rozszerzenie funkcjonalności o możliwość realizacji obsługi ruchu pojazdów na terminalach przenośnych, oparcie kontroli dostępu do pomieszczeń serwerowni i centrum przetwarzania danych o rozwiązania biometryczne oraz uruchomienie paneli dotykowych umożliwiających elastyczne zarządzanie ruchem gości i pracowników firm zewnętrznych. Pierwszą gruntowną modernizację systemu kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy ACCARD+ przeprowadzono w 2005r. System osadzono na nowym, wydajniejszym serwerze z bazą danych MS SQL.
W 2006r do systemu ACCARD+ włączono kioski informacyjne. Było to rozwiązanie problemu bezpiecznego udostępniania pracownikowi danych kadrowych objętych ochroną. Wykorzystanie w kioskach informacyjnych kart zbliżeniowych i bazy danych systemu ACCARD+ umożliwiło osobistą autoryzację użytkownika i zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa danych wrażliwych. Autoryzację dostępu w oparciu o bazę systemu ACCARD+ zastosowano także w gospodarce magazynowej, co pozwoliło na autoryzację pobierającego materiały oraz w bibliotece na potrzeby autoryzacji wypożyczających książki. W obu przypadkach na potrzeby realizacji funkcji wykorzystano kody paskowe nadrukowane na kartach przepustkowych.
W latach 2008 – 2011 realizowano prace wdrożeniowe związane z instalacją i uruchomieniem systemu ACCARD+ w nowym bloku energetycznym 858 MW – największym i najnowocześniejszym bloku energetycznym w Polsce wykorzystującym czyste technologie węglowe. Projekt był dużym wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego firmy Vemco, zarówno ze względu na skalę wdrożenia jak i konieczność koordynacji prac projektowych i realizacyjnych z innymi podwykonawcami konsorcjum z Alstom Power Sp. z o.o. Dodatkowym wyzwaniem dla zespołu wdrożeniowego było przystosowanie architektury systemu do pracy w układzie wieloserwerowym (synchronizowanym z serwerem ACCARD+ w Elektrowni Bełchatów) z możliwością szybkiego odseparowania od siebie starej i nowej części systemu i przełączenia ich na tryb pracy autonomicznej.